Teade

7.04.25

Rakvere Vallavalitsus on 12.03.2025 korraldusega nr 72 tunnistanud kehtetuks ja lõpetanud  hankemenetluse  „Rakvere  valla  tuulepargi eriplaneeringu  ja keskkonnamõju strateegilise hindamise läbiviimine" (viitenumber 291398).

Tuuleparkide eriplaneeringu koostamisest huvitatud isikud korraldavad perioodil 2025 a. II kvartal – 2026.a. IV kvartal spetsialiste kaasates ekspertuuringud seoses ilmnenud täiendavate looduskaitseliste (väike-konnakotka elupaika puudutavate) puhvrite rakendumisega, mille tulemusena selgub projekti majanduslik otstarbekus, riskid ja eriplaneeringuga jätkamise mõttekus.

Edasised arengud eriplaneeringu menetlemisel selguvad eeldatavasti septembris 2025.

 

Kohaliku omavalitsuse eriplaneeringust üldiselt

7.02.25
Kohaliku omavalitsuse eriplaneering on üldplaneeringut ja detailplaneeringut ühes menetluses ühendav planeering, mille ülesandeks on oluliste ruumiliste mõjuga ehitiste planeerimine, kui sellise ehitise asukoht ei ole üldplaneeringus määratud. Vabariigi Valitsus on kehtestanud olulise ruumilise mõjuga ehitiste nimekirja.

Praegu oleme menetlusega alles alustamas, st viime läbi hanke eriplaneeringu koostaja leidmiseks ning teavitame kirjaga planeeringualale jäävaid kinnistuomanikke.

Planeeriguala asukohta ja seost katastriüksusega saab vaadata, https://xgis.maaamet.ee/xgis2/page/link/3uvo-ifw ning sisestades otsingu kasti katastritunnuse või nime, on võimalik mõõta ka näiteks kaugust kasutades paremal servas olevat nupukest „mõõda".

Kohaliku omavalitsuse eriplaneeringu menetlus koosneb kahest osast: ehitise püstitamiseks sobivaima asukoha valik ning sobivaimasse asukohta detailse lahenduse koostamisest. Asukohavaliku koostamisel tuleb kaaluda mitut erinevat alternatiivi ning leida tuuleparkide arendamiseks sobivad alad. Tehakse üldised uuringud ja keskkonnamõju analüüs.

Vajadusel eriplaneeringu detailse lahenduse koostamine, millega määratakse püstitatava ehitise ehitusõigus ning lahendatakse muud detailplaneeringutele seatud ülesanded, mis on ehitise kavandatavas asukohas asjakohased, näiteks tehnovõrkude asukoha määramine või erinevate keskkonnatingimusi tagavate nõuete seadmine. Vajadusel tehakse täpsemad müra-, nähtavuse-, varjutuse-, linnustiku- jne uuringud.

Planeerimisseadus näeb ette igas etapis koostööd ametiasutustega ning puudutatud isikutega, kohalike elanike, maaomanike ja huvitatud isikute teavitamist ja kaasamist. Menetluse erinevates etappides toimuvad avalikud arutelud ja on võimalused arvamuse avaldamiseks.

Kohaliku omavalitsuse eriplaneeringu algataja ja kehtestaja on Rakvere Vallavolikogu ning korraldaja on Rakvere Vallavalitsus.

Täiendavate küsimustega palume pöörduda: Rakvere Vallavalitsuse eriplaneeringu projektijuht Siiri Püss, siiri.pyss@rakverevald.ee, tel 527 5510 (N-R kl 9-13) .

Pikemalt saab eriplaneeringust ja sellega seonduvast lugeda:

www.planeerimine.ee
https://keskkonnaportaal.ee/et/teemad/taastuvenergia/tuuleenergia

_____________________________________________________________________________

Projekt nr 20.8.01.24-0046 "Rakvere valla tuuleparkide eriplaneeringu koostamise ja mõjude hindamise, sh keskkonnamõju strateegilise hindamise koostamise korraldamise juhtimine"

Rakvere vallavalitsus sai tuuleparkide eriplaneeringu koostamise juhtimiseks Riigi Tugiteenuste Keskuselt toetust 91 947,00 eurot. Projekti abikõlblikkuse periood on 01.10.2024 kuni 31.03.2026.  Projekti rahastatakse 100%-liselt Euroopa Liit Next Generation EU vahenditest, omafinantseeringut ei kaasne.

____________________________________________________________________________

Teavitus kohaliku omavalitsuse eriplaneeringu algatamise taotlusest Rakvere vallas

Rakvere Vallavalistus annab teada, et Varudi Tuulepark OÜ (registrikood 16530042) ja OÜ Männiku Teravili (registrikood 12459364) esitasid 30.05.2024  taotluse (Rakvere Vallavalitsuse dokumendiregistris Dok nr. 7-2/67-1 ) sooviga algatada vastavalt planeerimisseaduse §-le 96 lg-le 1 ja § 95 lg-le 1 Rakvere vallas kohaliku omavalitsuse eriplaneering (KOVEP) ja keskkonnamõjude strateegiline hindamine (KSH).

Varudi Tuulepark OÜ ja OÜ Männiku Teravili poolt taotletav planeeringuala hõlmab ca 3,7  km² suurust maa-ala Rakvere valla kirde osas.

Soovitakse algatada KOV eriplaneeringu, mille algatamise eesmärgiks on selgitada välja ning valida tuulepargi ja selle toimimiseks vajaliku taristu püstitamiseks sobivaim asukoht, sh tuulepargi liitmiseks elektrivõrguga ja selle teenindamiseks vajaliku elektri maakaabelliini trassikoridoride ning alajaamade alternatiivide põhimõttelised asukohad. Asukohtade valikul võetakse arvesse sotsiaalsed aspektid (sh kohalikud huvid), keskkonnamõju, majanduslikud ja tehnilised võimalused.

Asukoha eelvaliku järgselt kui välistavad tegurid puuduvad, siis soovib taotleja, et KOV eriplaneering kehtestaks eelvaliku otsuse alusel vastavalt PlanS §-le 951

Vastavalt planeerimisseaduse § 96 lõikele 31 teavitab kohalik omavalitsus eriplaneeringu algatamise taotluse saamisel avalikkust ning annab võimaluse esitada samasisulise taotluse. Taotluse esitamise tähtaeg on hiljemalt 05.08.2024.
Taotlus esitada Rakvere Vallavalitsuse e-postil vallavalitsus@rakverevald.ee või kirjalikult postiaadressil Rakvere vald, Sõmeru alevik, Kooli 2, 44305.

____________________________________________________________________________

 

Rakvere valla tuuleparkide ja nende toimimiseks vajaliku taristu kavandamisekohaliku omavalitsuse eriplaneeringu ja keskkonnamõju strateegilise hindamise algatamine

Rakvere Vallavolikogu 25.09.2024 otsusega nr 152 algatati Rakvere valla tuuleparkide ja nende toimimiseks vajaliku taristu kavandamise kohaliku omavalitsuse eriplaneering ja keskkonnamõju strateegiline hindamine.

Varudi Tuulepark OÜ (registrikood 16530042) ja OÜ Männiku Teravili (registrikood 12459364) esitasid 29.05.2024 taotluse Rakvere vallas kohaliku omavalitsuse eriplaneeringu (edaspidi KOV eriplaneering) algatamiseks tuuleparkide ja nende toimimiseks vajaliku taristu rajamiseks.

Vastavalt taotlusele hõlmab planeeringuala ca 3,7 km2 suurust maa-ala Rakvere valla põhja osas. Vastavalt planeerimisseaduse (edaspidi PlanS) § 96 lõikele 31 teavitas planeeringu koostamisekorraldaja  tuulepargi  rajamiseks  KOV  eriplaneeringu  algatamise  taotluse  saamisel  avalikkust esitatud  taotluse  sisust  ja  võimalusest  esitada  samasisuline  taotlus.  Täiendavaid  taotlusi  ootas Rakvere  Vallavalitsus  kuni  05.08.2024.  Samasisulise  taotluse  esitas  28.06.2024  OÜ  Irbeni(registrikood 10310434, OÜ Utilitas Wind tütarettevõte) ja 02.08.2024 Sustainable Investments OÜ. Vastavalt taotlustele hõlmab planeeringuala ca 2541 ha suurust maa-ala Rakvere valla idaosas.

KOV eriplaneeringu koostamise eesmärk on valida tuuleparkide ja nende toimimiseks vajalikutaristu (sh elektriühendus liitumispunktiga) püstitamiseks sobivaimad asukohad planeeringualal(asukoha eelvaliku koostamine) ning seejärel, kas määrata valitud asukohtades ehitusõigus ning lahendada  muud  PlanS  §  126  lõikes  1  nimetatud  asjakohased  ülesanded  (detailse  lahendusekoostamine)  või  võimalusel  loobuda  detailse  lahenduse  koostamisest  ja  kehtestada  KOV eriplaneeringu  asukoha  eelvaliku  otsuse  alusel,  kui  puuduvad  välistavad  tegurid  tuulepargiedasiseks kavandamiseks projekteerimistingimustega (PlanS § 951). Asukoha eelvaliku teostamisel lähtutakse keskkonnatingimustest ja -piirangutest ning kavandatava tegevuse keskkonnamõjust, asustuse  paiknemisest,  kohalikest  huvidest  ja  väärtustest,  tuulepargi  püstitamise  tehnilistest  ja majanduslikest  eeldustest  ning  teistest  asjakohastest  kriteeriumidest,  mida  tuleb  arvesse  võtta tuuleparkide  püstitamiseks  sobivate  alade  valikul.  Tuulepargi  püstitamiseks  sobiv  ala  peab arvestama erinevate kehtivate väärtuste ja piirangutega, kuid olema ka sobilik ja tasuv tuulepargirajamiseks.

KOV  eriplaneeringu  koostamisest  huvitatud  isikud  on  vallale  esitatud  taotlustes  kinnitanud valmisolekut sõlmida PlanS § 4 lõike 21 kohane leping, et kanda KOV eriplaneeringu tellimise ning erinevate mõjude hindamisega, sealhulgas uuringute läbiviimisega seotud kulud. PlanS  §  95  lõike  5  ning  keskkonnamõju  hindamise  ja  keskkonnajuhtimissüsteemi  seaduse (edaspidi  KeHJS)  §  33  lõike  1  punkti  2  kohaselt  on  KOV  eriplaneeringu  koostamisel  KSH läbiviimine kohustuslik. KeHJS § 35 lõike 2 alusel algatatakse KSH selle vajadust põhjendamata, eesmärgiga KOV eriplaneeringu kui strateegilise planeerimisdokumendi elluviimisega kaasnevaolulise  keskkonnamõju  tuvastamine,  alternatiivsete  võimaluste  väljaselgitamine  ja  ebasoodsat mõju leevendavate meetmete väljapakkumine.

KOV eriplaneeringu ja KSH koostamise algataja on Rakvere Vallavolikogu (Kooli 2, Sõmeru alevik, Rakvere vald, e-post: vallavalitsus@rakverevald.ee, telefon 329 5944).

KOV eriplaneeringu koostamise ja KSH läbiviimise korraldaja on Rakvere Vallavalitsus (Kooli 2,Sõmeru alevik, Rakvere vald, e-post: vallavalitsus@rakverevald.ee, telefon 329 5944).

Algatatava  KOV  eriplaneeringu  koostaja  ja  KSH  läbiviija  leidmiseks  viiakse  läbi  vastav hankemenetlus.

KOV eriplaneeringu kehtestaja on Rakvere Vallavolikogu (Kooli 2, Sõmeru alevik, Rakvere vald, e-post: vallavalitsus@rakverevald.ee, telefon 329 5944).

Tulenevalt  eeltoodust  ja  kohaliku  omavalitsuse  korralduse  seaduse  §  6  lõikest  1, planeerimisseaduse § 95 lõigetest 1, 2, 5, 6 ja 9, § 96 lõigetest 1, 4 ja 6 ning keskkonnamõjuhindamise ja keskkonnajuhtimissüsteemi seaduse § 33 lõike 1 punktist 2 ning arvestades Varudi Tuulepark OÜ (registrikood 16530042) ja OÜ Männiku Teravili (registrikood 12459364), OÜ Irbeni (registrikood 10310434, OÜ Utilitas Wind tütarettevõte) ja Sustainable Investments OÜ esitatud taotlusi:

1. Algatada Rakvere valla tuuleparkide ja nende toimimiseks vajaliku taristu kavandamise KOV eriplaneeringu ning KSH (sealhulgas asjakohaste mõjude hindamise) koostamine koos vajalikeuuringute läbiviimisega. Planeeringuala hõlmab Rakvere valla territooriumist ligikaudu 420 ha. Planeeringuala asukoht ja piir on esitatud otsuse lisas.

2. Rakvere Vallavalitsusel viia läbi vajalikud hankemenetlused KOV eriplaneeringu koostaja ja KSH läbiviija leidmiseks.

3. Rakvere Vallavalitsusel sõlmida huvitatud isikutega lepingud kõigi KOV eriplaneeringu koostamiseks vajalike kulude katmiseks (sealhulgas keskkonnamõju strateegiline hindamine, asjakohaste mõjude hindamine, uuringute läbiviimine ja eriplaneeringu koostamine).

4. Kohaliku omavalitsuse või kohaliku kogukonna saadav hüvitis või kasu kavandatavast arendusest lepitakse kokku planeeringu koostamise käigus enne KOV eriplaneeringu kehtestamist.

5. Rakvere vallal ei ole kohustust välja ehitada planeeringukohaseid rajatisi, sealhulgas avalikukskasutamiseks ette nähtud teid ja sellega seonduvaid rajatisi, haljastust, välisvalgustust ning tehnorajatisi. Planeeringukohaste rajatiste väljaehitamise täitmiseks ei eraldata rahalisi vahendeid valla eelarvest, välja arvatud juhul, kui lepitakse eraldi kokku rajatiste finantseerimises või kulude katmises. Enne KOV eriplaneeringu vastuvõtmist tuleb Rakvere Vallavalitsusel sõlmida planeeringu realiseerimisest huvitatud isikutega haldusleping planeeringukohaste ja planeeringulahenduse elluviimiseks otseselt vajalike ning sellega funktsionaalselt seotud rajatiste väljaehitamiseks või väljaehitamisega seotud kulude täielikuks või osaliseks kandmiseks.

6. Rakvere Vallavalitsusel avaldada teade KOV eriplaneeringu ja KSH algatamisest Ametlikes Teadaannetes, ajalehtedes Virumaa Teataja ja Rakvere Valla Sõnumid ning Rakvere vallaveebilehel, ning informeerida PlanS § 99 lõigetes 1 ja 2 nimetatud isikuid ja asutusi KOV eriplaneeringu ja KSH algatamisest.

7. KOV eriplaneeringu ja KSH algatamise otsusega on võimalik tutvuda Rakverevalla vallamajas (aadressil Kooli 2, Sõmeru alevik, Rakvere vald, e-post: vallavalitsus@rakverevald.ee, telefon 329 5944) ning Rakvere valla veebilehel https://www.rakverevald.ee/.

______________________________________________________________________________

Toimetaja: JANNE LAINJÄRV